Upplev smaken av nedre dalälven

I Nedre Dalälvsområdet vill vi lyfta vikten av att handla och äta lokalt av våra lokala producenter i närområdet till både besökare och boende och att fler väljer restauranger och caféer som har lokala produkter och råvaror på menyn.

Om projektet

Nedre Dalälven utmärker sig med dess höga naturvärden, anrika kulturmiljöer och småskaliga turismaktörer. Många vill besöka området och besöksnäringen har potential att utvecklas till en viktig del av den lokala ekonomin.
Med det här projektet vill vi samordna denna utveckling i en hållbar riktning inom ett av Nedre Dalälvens fyra fokusområden; Hållbar besöksnäring och friluftsliv. Fokusområdet handlar om att värna våra livskraftiga företag, lokala samhällen och naturen samtidigt som vi lever av den, nu och i framtiden. I projektet vill vi stärka våra mat- och dryckesaktörers konkurrenskraft och se till att de lever upp till de förväntningar som samhället och våra besökare har på hållbarhetsarbetet.

 

Syftet med projektet är att på lång sikt stärka våra lokala mat- och dryckesaktörer i området. Vi vill få fler besökare och invånare att hitta till dem, att besökare och invånare prioriterar att handla hos våra lokala gårdsbutiker och saluhallar och väljer att äta på de restauranger och caféer som har lokala råvaror på menyn och samarbetar med producenterna i närområdet.
Med mat- och dryckesaktörer menas i detta projekt producenter som odlar eller förädlar samt försäljningskanaler som restauranger, caféer, gårdsbutiker och saluhallar.

 

Mål på långsikt, målgruppen för projektet har utvecklat ett kontaktnät och ökat sin samverkan. Restaurangerna och caféerna kommer att vara starkare och mer konkurrenskraftiga då deras samarbete med producenterna gjort att de inte är lika känsliga för brist på produkter och råvaror från övriga delar av landet eller som importeras.
Producenterna som odlar eller förädlar som deltar i projektet kommer också att vara konkurrenskraftigare, ha fått nya kunder och möter bättre upp efterfrågan på lokala råvaror och produkter som finns hos företag, besökare och invånarna.

Aktiviteter i projektet

Sommarkampanjen “Lokalt på tallriken”, en aktivitet där vi kopplar samman restauranger och caféer som vill utöka det lokala utbudet av råvaror i sina menyer med efterfrågade och intresserade producenter som odlar eller förädlar i Nedre Dalälven och i närområdet. Varje deltagande restaurang ska under kampanjperioden erbjuda en rätt som nästan helt består av lokala råvaror från närområdet.

Kompetenshöjande insatser, kurser, föreläsningar och workshops inom bland annat hållbar matlagning utomhus, komma igång med sitt hållbarhetsarbete och hur kommunicera det, affärsutveckling med mera.

Studieresor, möjlighet för medverkande mat- och dryckesaktörer i området att besöka varandra för utbyte av erfarenhet och få inspiration och nya samarbetspartners.

Kommunikation, kommunicera medverkande aktörer i de olika aktiviteterna på våra hemsidor och sociala medier samt hos våra samarbetspartners.

Upplev smaken av Nedre Dalälven

”Den ökade kännedomen om varandra
och varandras produkter gör att man lyfter och rekommenderar varandra till besökare och invånare i området och gör att hela destinationen upplevs som mer intressant att bo i och besöka.”

 

Om projektet

Projektperiod
2022 – pågående 

Projektägare
Leader Nedre Dalälven

Projektledare
Pia Rydberg Wallner
070 -104 59 31 
pia@nedredalalven.se

Webb och sociala medier
Facebook
Webbplats
Youtube

Om projektet

Har du läst eller hört om projektet i media? Dela gärna med dig av artikeln eller sändningen till oss info@nedredalalven.se

Om finansiering

Beviljat leaderstöd
2 717 737

Total omslutning
3 239 137 kronor

Leaderstödet består av finansiering från EU, staten och Leader Nedre Dalälven.

Ingående EU-medel har beviljats ur:
Landsbygdsfonden